سایت‌های زباله در مناطق مختلف مازندران گسترانده شده و همانند بمب ساعتی خطر وقوع حریق، جنگل‌ها و مناطق حاشیه را تهدید می‌کند.

مازندران از نبود زباله‌سوز می‌سوزد

از این رو وقوع آتش سوزی در سایت‌های زباله استان مازندران به پدیده شوم و سریالی و دغدغه شهروندان تبدیل شده است. انباشت زباله در مناطق مختلف استان مازندران، معضل دیرینه‌ای بوده که راهکارهای مقطعی برای حل آن تاکنون راهگشا نبوده است.


براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، روزانه مقدار ۳ هزار تن زباله و هزار و ۲۰۰ متر مکعب شیرابه تولید می‌شود که بسیار فاجعه بار است، از طرفی بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متوسط سرانه تولید زباله در کشور ۶۰۰ گرم است در حالی که این آمار در مازندران به یک کیلوگرم می‌رسد.

آتش‌سوزی در سایت‌های زباله
آتش سوزی سایت زباله آمل و سایت زباله ساری نگرانی‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است که با شدت گرفتن گرمای هوا این آتش سوزی‌ها تداوم پیدا نکند.
سوزاندن زباله به صورت غیرمجاز در برخی از سایت‌ها توسط عوامل و پیمانکاران از دیگر مسائلی است که وضعیت آب و هوای استان را آلوده کرده و خطر سرایت حریق در مناطق حاشیه را دوچندان کرده است.
یک شهروند آملی با اظهار اینکه گاهی اوقات شاهد آن هستیم دود سیاه از زباله گاه عمارت بلند می‌شود، می‌افزاید: دپو زباله در این منطقه معضل چنددهه‌ای است و هنوز حل نشده است.
محمدی با اظهار اینکه زباله در سال‌های گذشته به صورت غیربهداشتی و نامناسب در این منطقه دپو شده است، می‌افزاید: ارتفاع سایت زباله در عمارت به چندین متر می‌رسد و وجود زباله‌های دورریختنی، شیشه و پلاستیک در آن همواره این سایت را مستعد آتش سوزی قرار داده است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل نیز با بیان اینکه افزایش بی‌سابقه دمای هوا سبب آتش سوزی در محل دفن زباله عمارت شد، خاطرنشان می‌کند: محل دفن زباله عمارت شهرداری آمل در چند دهه اخیر با زباله‌های پلاستیکی، شیشه و دیگراشیای دور ریختنی انباشت شده و گازهای نشأت گرفته از آن نیز سبب تشدید و 
شعله ورشدن آتش می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: با دستور ویژه شهردار آمل، چندین دستگاه ماشین آتش نشانی و اطفای حریق بلافاصله در محل عمارت زباله شهرداری حضور یافتند و مشغول اطفای حریق شدند.
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به وقوع حریق در سایت زباله آمل اظهار می‌کند: برای مهار این حادثه، ماشین آتش نشانی از بابل، بابلسر، ساری، آمل، سرخرود، محمودآباد به محل اعزام شده بود و هیچ آسیبی به جنگل‌ها و دیگر مناطق نرسید.
حسینعلی محمدی با اشاره به دپو زباله که سال‌ها در این سایت صورت می‌گیرد، افزود: ‌اشیای دورریختنی و شیشه مانند عدسی عمل می‌کند و سبب بروز حریق شده بود.

ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری
علاوه بر آمل آتش سوزی سکوی زباله ساری نیز طی روزهای گذشته خبرساز شده و مشکلاتی را برای حاشیه نشینان ایجاد کرده است. اگرچه حریق با تلاش نیروهای آتش نشانی مهار شد اما گرمای هوا خطر بروز حریق را در این سایت‌ها افزایش می‌دهد.

یک شهروند ساروی تعلل در تکمیل و ساخت نیروگاه 
زباله سوز ساری را ریشه بسیاری از مشکلات ناشی از پسماند در منطقه دانسته و می‌گوید: مقادیر زیادی زباله روزانه به صورت غیربهداشتی از سکوی شهرداری جمع‌آوری و به سایر مناطق منتقل می‌شود.
جعفر احمدی با اظهار اینکه گرمای هوا خطر آتش سوزی در سایت‌های زباله را دوچندان می‌کند، می‌افزاید: تکمیل زباله‌سوز از جمله کارها برای حل معضل زباله در منطقه است که همچنان منتظر تحقق وعده‌ها هستیم.
وقوع حریق در سایت‌های زباله مازندران پدیده نوظهوری نیست و همواره در این مراکز خطر بروز آتش سوزی وجود دارد و به نظر می‌رسد کارهای مقطعی و موقتی چندان 
چاره ساز برای پیشگیری از حوادث نخواهد نبود.
در حال حاضر روزانه شیرابه‌های زیادی از سایت‌های زباله استان روانه دریا و منابع زیرزمینی می‌شود که منجر به بروز فاجعه در این مناطق شده است.
در شهر نوشهر نیز بیش از سه دهه زباله به صورت نامناسب در دل جنگل دپو می‌شود و براساس برخی آمارها بیش از هزار و ۸۰۰ تن زباله در آن دپو شده است. با آنکه نیروگاه زباله سوز در این شهر فعال است اما دود ناشی از زباله سوزی در سایت از مشکلات منطقه است.
واقع شدن سایت‌های زباله در دل جنگل و عرصه‌های طبیعی، نگرانی سرایت آتش سوزی را در این عرصه‌های بکر هیرکانی دوچندان می‌کند.

تأکید استاندار بر رفع مشکلات
چندی پیش، یوسف نوری استاندار مازندران در حاشیه بازدید از نیروگاه زباله سوز نوشهر با اشاره به مشکلات فراروی این نیروگاه از جمله شیرابه‌ها، دودهای آلاینده و زباله‌های قدیمی قول رفع این مشکلات با همراهی مسئولان نهادهای مربوط را ارائه کرد.
این در حالی است که نیروگاه زباله سوز نوشهر با گذشت بیش از سه سال از افتتاح ناقص آن که با هدف فراوری ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت راه‌اندازی شده بود، به خاطر اختلافاتی که میان کارفرما و پیمانکار نسبت به انجام تعهدات در ساخت نیروگاه داشتند این وضعیت با چالش‌های زیست محیطی فراوانی همراه بوده است.
وعده وزیرعملی نشد
همچنین وزیر کشور نیز شهریور سال گذشته اظهارامیدواری کرد نیروگاه زباله سوز ساری تا پایان سال ۱۴۰۲ و حداکثر تا ۲۲ بهمن تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
احمد وحیدی میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح که جزو مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم بود را ۸۵ درصد اعلام کرده و اظهار کرده بود: کمبود اعتبار از عمده مشکلات فراروی این طرح است که تلاش می‌شود با تأمین منابع مالی مورد نیاز این مشکل رفع شود.وی خاطرنشان کرده بود: تلاش می‌کنیم تا منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری در کمترین زمان ممکن تأمین تا این طرح در زمان مقرر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
وزیر کشور از پیمانکار این طرح نیز خواست برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری اهتمام بیشتری داشته باشد.
اما این وعده وزیر عملی نشد و استاندار مازندران اردیبهشت امسال عنوان کرد: شهرداری ساری باید نیاز مالی تکمیل نیروگاه زباله سوز را به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم مرکز استان تأمین کند و استانداری هم با پیگیری لازم در این زمینه کمک می‌کند.
نوری با بیان اینکه طرح نیروگاه زباله سوز ساری به درجه‌ای ازاهمیت رسیده است که تعلل در بهره‌برداری آن اصلاً جایز نیست، توضیح داد: اینکه زباله‌های ساری با هزینه سنگین، روزانه کیلومترها خارج از مازندران حمل و دفع شود، بی‌انصافی در حق مردم است و تداوم آن اصلاً پذیرفتنی نیست.

توصیه استاندار به شهردار ساری
استاندار مازندران با اشاره به این نکته که حل مشکلات جمع‌آوری، حمل و دفع بهداشتی و اصولی زباله و پسماند از نخستین وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود، خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر ساری گفت با همکاری و مشارکت همه جانبه با پیمانکار، هر چه سریع‌تر زباله سوز باید تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسد.
وی تأکید کرد هر گونه اختلافات مالی یا حقوقی شرکت پیمانکار زباله سوز با شهرداری ساری باید حل و فصل شود و شهرداری باید جوابگو باشد.
نوری با تأکید بر اینکه تابلو پیشرفت روزانه زباله سوز ساری باید روشن شود و معاونت عمرانی نیز باید برای تکمیل هرچه زودتر این طرح، روزانه رصد کند، بیان کرد: ‌امیدواریم مشکلات مردم ساری در این بخش با راه‌اندازی زباله‌سوز هر چه زودتر رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.